octombrie 15, 2009

PAPUSARUL BOB CU BOB


“PAPUSARUL BOB CU BOB”


Traditia, dar mai ales pasiunea papusarului



Articol din “Almanah Cinema”, 1989; Scris de Ion Truica

Inceputurile filmului de animatie romanesc sunt legate si de activitatea lui Bob Calinescu. Venind din zona actoriei, el a adus in filmele sale cu papusi intelegere pentru tipologia personajelor, pentru expresivitatea caracterelor eroilor al caror chip trebuie sa aiba forta sintetica a unei masti teatrale. Accentuarea trasaturilor dominante ale figurii scotea in relief cu pregnanta caracterul si firea fiecarei fuguri. Mai tarziu, in cateva din filmele sale aveau sa apara si mastile de inspiratie populara, pe care Bob Calinescu le va transforma in personaje de film-ritual al obiceiurilor noastre traditionale.



Se simte in filmele sale o stare de neliniste, de permanenta cautare de noi materiale si modalitati de expresie cinematografica. Trebuie sa intuiesti calitatile fiecarui material si a fiecarei forme, sa le sesizezi valoarea lor potentiala ascunsa. Odata descoperit, materialul urmeaza sa fie insufletit prin arta miscarii, adica a animatiei.



Asemenea vechilor papusari de balci, Bob Calinescu a pornit la drum folosind figurile traditionale, gen Marioara si Vasilache. Filmele sale de inceput se bazau pe o naratiune cuminte, o expunere clara a intamplarilor si o buna caracterizare a eroilor in actiune. Treptat, Bob Calinescu incepe sa fie atras de frumusetea materialelor si de expresivitatea lor cinematografica. El isi imagineaza o Rapsodie in lemn privind ramurile unui copac, crengutele fragile ii sugereaza siluete umane si cu ajutorul lor construieste o candida poveste de dragoste. Purtati de un cal nazdravan, indragostitii parcurg spatiul fabulos de basm populat cu pasari maiestre si campuri inflorite.



Un alt moment memorabil in activitatea sa il constituie tentativa de a gasi un echivalent cinematografic pentru Romeo si Julieta de William Shapespeare. Forme cristalizate, de minerale transparente sau opace, de o neobisnuita expresivitate plastica devin personajele filmului, indragostitii au frumusetea si puritatea unui cristal transparent. Silueta lor este verticala, asemenea sentimentelor. Celelalte personaje sunt imaginate in forma de pietre cenusii plate, opace, cu suprafata formei accidentata dramatic.




Din bogata creatie a lui Bob Calinescu demn de retinut este si filmul Calomnierea calomniei inspirat din aria calomniei din “Barbierul din Sevilla” de Rossini. De aceasta data el incearca si reuseste sa sugereze cu ajutorul unei pete de culoare care se aduna precipitat, macularea unei suprafete albe. Pe masura ce tensiunea creste, numeroase picaturi se extind, se unesc si incet, incet, murdaresc intreaga imagine, asemenea unor cuvinte calomniatoare. Reusita filmului mai este legata si de arta lui Bob Calinescu de a realiza o animatie in sincron cu aria celebra ceea ce duce la o placuta desfasurare ritmica.



Indrazneala acestui regizor si plastician a facut ca el sa nu se multumeasca cu papusile de forma traditionala si sa incerce tot timpul sa obtina din materiale simple, un nou fel de personaje, care sunt doar sugestii ale realitatii si devin simpatice pe ecran prin nastrusnica lor devenire, imaginate de acest artist daruit total artei animatiei.



Se cuvine sa amintim ca la multe din filmele sale a beneficiat de colaborarea regretatului compozitor Radu Serban. Muzica acestuia dovedea o subtila intelegere a universului animatiei si realiza o atmosfera expresiva pentru fiecare film, aducand mereu o nota originala in tratarea temelor.



Bob Calinescu stie sa creasca pe langa el o serie intraga de creatori – unii au si ajuns cu timpul regizori de film animat. Este merituos sa reusesti sa le insufli si celorlalti dragostea ta si respectul fata de o profesie minunata.



Cele peste 50 de filme realizate de acest minunat regizor si om il situeaza printre deschizatorii de drumuri in aceasta arta a filmului de animatie cu papusi.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu